sunnuntai 8. kesäkuuta 2014

Lisätehtävä 3 - Näin suunnittelet sosiaalisen median markkinointia

Sosiaalisen median käyttöönotto


Yrityksen on hyvä lähteä liikkeelle muutamista sosiaalisen median työkaluista (esim. omat verkkosivut, mobiilisivut, Facebook ja Twitter) ja lisätä työkalujen käyttöä pikkuhiljaa resurssien ja ajankäytön joustaessa (esim. Google +, Linkedin ja Instagram sekä mahdollisuuksien mukaan erityyppiset blogit). 

Yrityksen nykytilanne


Ennen kuin suunnitelmaa voidaan ryhtyä seuraamaan, tulee yrityksen huomioida oma ja kilpailjoidensa nykytilanne. Eli minkälainen on yrityksen tämän hetkinen verkkonäkyvyys ja mitä yrityksestä puhutaan sekä tarkastetaan millälailla kilpailevat yritykset käyttävät samoja työkaluja eli miten kilpailijat tällä hetkellä näkyvät verkossa.

Sosiaalisen median suunnitelma


Kun suunnitellaan sosiaalisen median markkinointia, tulee lähteä liikkeelle tekemällä sosiaalisen median suunnitelma, jossa tulee huomioida:

- Konkreettinen tavoite ja kohderyhmä
- Sisältö ja siihen käytettävät työkalut (mitä, koska, kuinka paljon)‏ ja sisällönhallinta
- Sisällön laadun varmistaminen, kiinnostaako tietyt asiat varmasti kyseistä kohderyhmää
- Sisällöntuotannon roolit (kuka tekee, mitä tekee, milloin tekee ja kuinka paljon aikaa käytetään sisällöntuottamiseen ja päivittämiseen)
- Oikeuksien omistus
- Vuosikello eli mitä tehdään ja milloin (päivittäinen, viikottainen ja kuukausittainen suunnitelma)
- Seuranta eli minkälaisia mittareita käytetään (kävijämäärät, klikkaukset, tykkäykset, seuraajat, myynnin kehittyminen..)
- Markkinointi eli markkinoidaan sosiaalisessa mediassa 

Kun suunnitelma on valmis, tulee olla tiedossa:

- Miksi sosiaalista mediaa hyödynnetään?
- Mikä on tavoite?
- Kenelle sisältöä tuotetaan?
- Millaista sisältöä?
- Kuinka usein?
- Kuka kirjoittaa?
- Miten seurataan?
- Miten markkinoidaan?

Näistä asioista on hyvä tehdä taulukko, johon kirjoitetaan tehtävänjako eli työntekijät, heidän vastuualueet ja mitä tehdään milloinkin. Taulukon tulee olla realistinen ja sitä tulee päivittää mahdollisimman usein. Työntekijät tulee perehdyttää kunnolla heille annettaviin työtehtäviin, muuten suunnitelmaa ei voida noudattaa. 


1 kommentti:

  1. Tuolla markkinoinnilla tarkoitin sitä, että mistä saadaan kävijät, tykkääjät yms. ko. sosiaalisen median kanavalle. Eli miten saadaan Fb-sivuillemme kilotuhatmäärin palvelustamme kiinnostunutta tykkääjää.

    VastaaPoista