Facebookin käyttö yrityksen sosiaalisen median työkaluna
Facebook on itselleni yksityishenkilön käyttämänä tuttu, mutta varsin tuntematon yrityksen käytössä.
Tänä päivänä Facebook maailmanlaajuisesti on hyvin suosittu yritysten kesken. Mikäli yritys käyttää sosiaalista mediaa, suurella todennäköisyydellä yrityksen löytää myös Facebookista.
Facebookiin liittyminen
Ennen Facebookiin liittymistä yrityksessä tulee keskustella toimintatavoista ja suurimpana asiana miksi sinne halutaan liittyä. Saman alan yrityksiä kannattaa vakoilla ja tarkistaa minkälaiset sivut kilpailijoilla on. Kun yritys liittyy Facebookiin, se perustaa sinne yritykselle oman sivun. Yrityksen tulee päättää sisällöstä ja kuinka usein sitä päivitetään sekä ketkä Facebookia valvovat ja vastaavat lukijoiden kysymyksiin. Tulee myös päättää vastaustyyli ja se kenenä esiinnytään (yrityksenä vai oma nimi + yritys).
Sisällön tuottaminen ja kävijöiden aktivoiminen
Sivuille on tärkeää saada kävijöitä ja tykkääjiä. Yrityksen tulee panostaa mielenkiintoiseen sisältöön sekä päivittää mahdollisimman usein, jolloin kiinnostus jatkuu. Kuvia ja videoita kannattaa jakaa. Teksti on monesti tylsää ilman kuvia. Kilpailut tuovat monesti sivulle kävijöitä, mutta yrityksen tulee myös miettiä aikaa jolloin kilpailuja ei ole eli miten saada kävijämäärät kasvamaan ilman kilpailuja. Kilpailuun osallistujaa voidaan vaatia tykkäämään yrityksen sivusta, mutta kilpailuun osallistujaa ei saa pyytää jakamaan tietoa kilpailusta eteenpäin tai taggaamaan nimellä.
Sivujen seuranta
Tilastoja pitää oppia hyödyntämään, jolloin myös sisältö saadaan suunnattua kävijäkunnalle. Tilastoista voi helposti nähdä kävijöiden määrän ja niiden muutokset, sukupuolen, ikähaarukan, eri maat ja Suomen läänit. Tärkeää on myös seurata koska sivuilla on eniten kävijöitä. Samalla voi tarkkailla kilpailijoiden sivujen tykkäystä ja heidän viikottaisten julkaisujen määriä.
Sivujen markkinointi
Facebookissa voi markkinoida yrityksen oman sivun lisäksi sponsoroituina tarinoina, Facebook mainoksina ja sivujulkaisun markkinointina. Facebook mainonta on suht edullista ja sillä voi päästä hyviin myynteihin. Tekstin tulee olla hyvin laadittua ja kuvalla on erittäin suuri osa mainonnassa.
Foto ois ollut kuva...
VastaaPoista