perjantai 2. toukokuuta 2014

Tehtävä 5 - Sähköinen asiakaspalvelu

Sähköinen asiakaspalvelu


Verkkokaupassa on käytössä useita sähköisen asiakaspalvelun vaihtoehtoja, joista kuluttaja voi valita itselle parhaiten sopivan lähestymistavan. 
Vaihtoehtoja ovat kuvalliset asiakaspalvelupuhelimet, online palvelut eli chatit, pikaviestimet (Windows Messenger ja Skype), sosiaalinen media (Twitter, Facebook ja TripAdvisor), kysy kaverilta toiminnot, vertailu ja suosittelupalvelut, FAQ ( = usein kysytyt kysymykset), kyselylomakkeet, kivijalkamyymälän yhteystiedot (osoite, puhelinnumero, aukioloajat, sähköpostiosoite), asiakaspalvelusta vastaavien henkilöiden yhteystiedot (nimi, puhelin, sähköpostiosoite ja kuva), Youtube -video asiakaspalvelun yleisimmin kysytyissä kysymyksissä, nauhoitettu asiakaspalvelutiedote, teksti- ja multimediapalauteviestit, QR-koodit (= mobiilikoodiin on koodattuna informaatiota).

Finnmatkat sosiaalisessa mediassa


Finnmatkat Instagramissa»

Finnmatkojen sosiaalinen media http://www.finnmatkat.fi











Yhteydenottovaihtoehtoja osoitteessa http://www.tjareborg.fi


Ennen matkaa


Jo ennen matkavarauksen tekoa tai sen jälkeen, on yleistä lukea lisää matkakohteesta, lentoyhtiöstä tai hotellista joko yrityksen omilta verkkosivuilta tai sosiaalisesta mediasta. Yleistä on myös keskustella samaa lentoyhtiötä tai samassa kohteessa matkustelleiden tuttujen kanssa ja vaihtaa kokemuksia ja mielipiteitä.

Matkavaraus tehdään nykypäivänä paljolti internetissä matkanjärjestäjän, matkatoimiston tai lentoyhtiön verkkosivuilla. Varatusta matkasta lähetetään varausvahvistus sähköpostiin tai lisämaksusta kotiosoitteeseen. Matkavarauksen voi tehdä myös matkatoimistossa, jolloin yleensä veloitetaan erillinen palvelumaksu.

Kun matkavaraus on tehty, matkavarausta voidaan yleensä käsitellä yrityksen verkkosivuilla. Verkkosivuilta löytyy tärkeää tietoa mm. matkan maksamisesta, matkustusasiakirjoista, lentoyhtiöistä, lisäpalveluiden varauksesta sekä vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. 
Yhteyttä voi ottaa myös online chatilla, sähköpostiviestillä, kyselylomakkeella tai soittamalla.   

Asiakaspalvelua Tjätissä

Tjättää asiakaspalvelijan kanssa
Ma-pe 8.30-21
la 10-18, su 14-22
Avaa Tjätti


  Tjäreborgin Tjätti osoitteessa http://www.tjareborg.fi



Matkan aikana


Matkan aikana yhteyden matkaoppaaseen tai lentoyhtiöön saa soittamalla tai sähköpostilla. Matkaoppaan tavoittaa myös tekstiviestillä, palvelutoimistosta, hotellista sovittuna aikana, retkillä ja paluumatkalla lentokentällä. Lomakansiossa on myös paljon tietoa niin kohteesta kuin yhteydenottotavoista.


Matkan jälkeen


Matkan jälkeen yritys toivoo vielä kuulevansa asiakkaasta. Yritys voi lähettää asiakastyytyväisyyskyselyn asiakkaan sähköpostiin vähän ennen kotiinpaluuta. Asiakas saattaa antaa asiakaspalautetta sähköpostilla, kyselylomakkeella, postilla tai soittamalla asiakaspalveluun. Yrityksen on hyvä reagoida asiakaspalautteeseen oli se sitten positiivinen tai negatiivinen nopeasti kohteliaalla ja henkilökohtaisella lähestymistavalla. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti