tiistai 6. toukokuuta 2014

Tehtävä 3 - sähköinen liiketoiminta


Verkkokauppa ja hakukoneoptimointi


Nykyaikana internetissä toimiva kuluttajaverkkokauppa on yleisin matkan varaamiskanava.
Matkailuyrityksillä tulee olla kuluttajaystävällinen verkkokauppa, jossa matkavarauksen voi tehdä ongelmitta. Verkkokaupan toimivuutta on erittäin tärkeä testata säännöllisesti, kuten myös päivittää, kehittää ja ylläpitää sivustoa ja varmistaa sen asiakasystävällisyys. 
Kaikista järkevintä on jos järjestelmä pystyy "keskustelemaan" yrityksen eri osastojen kanssa, kuten asiakaspalvelu, tuotanto, markkinointi ja talous. Tällöin kaikki työt aivan tervetuloviestien lähetyksestä hotellilaskujen tarkistukseen sujuu kätevästi. Näin toimi Travelize varausjärjestelmässä vanhassa työssäni surullisen kuuluisalla Air Finland Holidaysilla.. 
Myös hakukonemainonta ja hakukoneoptimointi ovat erittäin tärkeitä asioita sujuvan ja kannattavan kaupankäynnin mahdollistamiseksi. Googlen haulla "Dubain matkat" Air Finland Holidaysin matka löytyy yhä sijalta 8, vaikka yrityksen konkurssista tulee kesäkuussa kuluneeksi kaksi vuotta. Voisin sanoa, että tässä yrityksen hakukoneoptimointi oli onnistunut ja uskon että sivustolla käy yhä kävijöitä lukemassa Dubaista.


Matkavarauksen tekeminen


Matkavarauksen voi kätevästi tehdä koska tahansa ja missä tahansa niin puhelimella, iPadilla kuin tietokoneellakin, välittämättä matkailuyrityksen aukioloajoista. 
Niin matkapakettien, lentolippujen kuin hotellien hintoja on helppo vertailla useiden eri sivustojen kautta. 
Kuluttajat ovat oppineet surffailemaan netissä ja vertailemaan hintoja niin erilaisten hakukoneiden kautta kuin käymällä läpi esimerkiksi matkanjärjestäjien sivuja.
Monet matkanjärjestäjät ovatkin lopettaneet yhteistyön matkatoimistojen eli agenttien kanssa ja keskittäneet myynnit omille verkkosivuillensa välttääkseen komission maksamisen agenteille.

Matkavarauksen toki voi yhä tehdä perinteisesti soittamalla matkatoimistoon, lentoyhtiöön tai matkanjärjestäjälle tai käymällä paikan päällä. Itse olen kokenut, että asiakkaat, joilla ei ole internetiä käytössä tai kokevat epävarmuutta matkavarauksen teon suhteen haluavat mieluummin keskustella asiakaspalvelijan kanssa. Tämän tyyppiset asiakkaat ovat valmiita maksamaan henkilökohtaisesta asiakaspalvelusta lisää ja ovat tietoisia niin puhelinkulusta kuin mahdollisesti korkeammasta matkan/lentolipun/hotellin hinnasta sekä mahdollisesta palvelumaksusta.
Me Naiset-lehden mukaan: "Aurinkomatkoilla matkakauppa käy sunnuntaisin. Nettimyynnin puolella huippuhetkiä ovat sunnuntain aamupäivät ja illat sekä maanantai-illat. Palvelutoimistoissa ja puhelinmyynnissä huippuja ovat yleensä maanantait, noin klo 11-13." Uskon itse myös tähän, sillä matkailualalla yleisesti puhutaan että: "maanantaisin puheluita tulee ovista ja ikkunoista."


Contact Centerit työllistävät yhä paljon matkailualan ammattilaisia, mutta useammin matkavaraukseen tehdään muutoksia puhelimitse kuin uusia matkavarauksia. Esimerkiksi lentolipun muutoksessa asiakas mieluummin soittaa yritykseen josta lippu on varattu ja saa sitä kautta helpommin tiedon voiko lippua muuttaa ja minkälainen kulu siitä tulisi, kuin alkaa itse selvittämään nettisivujen kautta tätä mahdollisuutta.



  • Varaa matkasi puhelimitse

www.ebookers.fi



Globaalit jakelujärjestelmät 



Monet suuret matkailualan yrityksen niin lentoyhtiöt kuin matkatoimistot käyttävät maailmanlaajuista Amadeus varausjärjestelmää. Sen kautta on helppoa varata niin lennot, hotelli kuin autonvuokrauskin. 
Suosittuja sivustoja ovat mm Hotels.com,  Momondo,  Trivago. Matkanjärjestäjien äkkilähtöjä löytyy kootusti Rantapallon sivuilta. Esimerkiksi Kreetan matkojen äkkilähtöjä taas voi etsiä kätevästi Kreeta.infon sivuilta (jossa toteutus tosin on Rantapallon kautta).

Vielä kuitenkaan kaikki internetvarausjärjestelmät eivät taivu vielä erilaisiin yhtälöihin, jolloin matkan pystyy varaamaan vain matkatoimistosta. Tällöin puhutaan yleensä räätälöinnistä. Esimerkkinä voisi ajatella esimerkiksi kolmen viikon lomalentoja vaikkapa Haniaan. Internetissä voi varata yhden ja kahden viikon matkoja, mutta ei kolmen. Soittamalla matkanjärjestäjälle asiakaspalvelija voi kysyä tuotannon puolelta olisiko räätälöiminen mahdollista.  

Uutiskirjeiden tilaaminen ja sosiaalinen media kuten Facebook tuovat myös omat tarjouksensa peliin, jolloin matkavarauksen voi tehdä esimerkiksi erityisellä kampanjakoodilla tai seuraamalla tiettyä linkkiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti