tiistai 13. toukokuuta 2014

Tehtävä 2 - Jakelukanavat ja Giellajohka

Mikä on sähköinen jakelukanava?


Sähköisellä jakelukanavalla tarkoitetaan internetissä toimivia kanavia kuten internetsivuja  -ja palveluja, joissa esitellään yrityksen tuotteet. Jakelukanavien käyttäjiä ovat niin kuluttaja, yritys kuin matkatoimistokin. Jakelukanavat jaotellaan myynti- ja näkyvyyskanaviin ja ne voivat olla esimerkiksi myyntijärjestelmiä, kotisivuja tai sosiaalisen median sivustoja kuten Facebook.


Yritys Giellajohka


Giellajohka on Lapissa, Kielajoella toimiva matkailuyritys. Giellajohka on avoinna ympäri vuoden ja tarjoaa majoituspalveluja erilaisissa rakennuksissa (ahku, sviitti, mummola ja kalastajan maja) sekä camping mahdollisuuden. Matkailijoiden käytössä on myös ravintolapalvelut ja saunatilat. Yritys sijaitsee lähellä tuntureita ja kansallispuistoa ja ympäristössä voi rentoutua luonnossa liikkuen, vaeltaa ja kalastaa.  

Giellajohkan sivuilta löytyy majoitushinnasto sekä yhteystiedot (osoite, puhelinnumero, sähköposti). Heillä on vuonna 2012 perustetut Facebook sivut, joilta löytyy mukava määrä kuvia yrityksestä. Facebook sivuja päivitetään valitettavan harvoin, viimeisin päivitys on helmikuulta. Tykkääjiä on ollut noin 150. 

Google haulla kotisivujen lisäksi löytyy linkitys mm TripadvisorBooking.com, Kalapaikka.net, Google Maps, YouTube ja Kalavaanari blogiin.

Tutkimustulokset


MEKin eli matkailun edistämiskeskuksen teettämien jakelukanavaselvityksien potentiaalisista näkyvyys- ja myyntikanavista kulttuurimatkailussa ja kylä - ja outdoorsmatkailussa käsiteltiin viittä eri maata; Saksaa, Iso-Britanniaa, Venäjää, Ranskaa ja Alankomaita. Näiden tulosten perusteella Saksassa ja Iso-Britanniassa on hyvä ottaa huomioon alla olevat seikat.


Saksa



Saksalaisista 86 % käyttää internetiä. Saksalaiset jakavat helposti hyviksi kokemiaan linkkejä ystäviensä kanssa. Yrityksellä tulee olla verkkosivut ja sosiaalisessa mediassa tulee olla aktiivisesti läsnä. Saksassa kulttuuriin keskittyvät blogit ovat yksityishenkilöiden pitämiä.
Saksalaiset tykkäävät käyttää matkanjärjestäjiä ja heidän verkostojaan. Saksassa on paljon matkanjärjestäjiä, jotka voisivat järjestää Suomeen suuntautuvia kiertomatkoja niin ryhmille kuin yksityishenkilöille. Kulttuurimatkailijat haluavat kiinnostavaa viihdettä lomansa ajaksi ja kokea paljon myös lyhyessä ajassa.
Matkanjärjestäjillä on tapana markkinoida tuotetta omissa medioissaan, myös verkossa ja esitteissä. Matkanjärjestäjät investoivat resurssejaan tuotteen markkinointiin ja myynnin edistämiseksi. Usein matkanjärjestäjillä on myös omat kontaktit mediaan.
Erityisesti melonta, pyöräily ja vaellus ovat saksalaisten suosiossa. Skandinavia on suuressa suosiossa upean luontonsa takia, ja Ruotsi ja Norja ovat Suomen suurimpia kilpailijoita. Kalastusmatkat ovat myös suosittuja. Kalastusportaalit ovat kovassa käytössä, sillä niistä löytyy tietoa ja linkkejä matkojen lisäksi kalastajia kiinnostavista aiheista kuten varusteista ja saalista. Erityisesti Norja on kalastusmatkailijoiden suosiossa.
Suosittelisin Giellajohkaa ainakin tutustumaan seuraaviin sivuihin:

Vaellus, Wikinger reisen http://www.wikinger-reisen.de 
Vaellus, Schulz Aktiv Reisen https://www.schulz-aktiv-reisen.de 
Vaellus, Diamir Erlebnisreisen http://www.diamir.de 
Kalastus, Angelreisen.de http://www.angelreisen.de 

Iso-Britannia



Iso-Britannia on USA:n ja Saksan jälkeen maailman suurin matkailijoiden lähtömaa, jonka matkustajapotentiaali on 35 miljoonaa matkustajaa.
Ulkomaanmatkoja tehtiin Iso-Britanniasta vuonna 2010 kaikkiaan 55.0, miljoonaa, joista pakettimatkoja oli 36,1 miljoonaa ja matkoista, 46,7 miljoonaa matkaa tehtiin lentäen.Britit tekevät yli 40 miljoonaa aktiviteetteihin perustuvaa lomamatkaa ulkomaille vuosittain. Suosituimmat aktiviteetit ovat kävely, vaellus,  hiihto ja laskettelu.
Vuonna 2011 19 miljoonassa brittitaloudessa oli internet-yhteys (77% talouksista). Laajakaistayhteys oli jo melkein jokaisen käytössä (93%) ja mobiilipalvelujen uskottiin lisääntyvän.
Sosiaalista mediaa (Facebook ja Twitter) käyttävät eniten 16 – 24 vuotiaat. Käyttäjistä 18% oli yli 65 vuotiaita. Sosiaalisten medioiden käyttö on kasvanut noin 60%. Blogien kirjoittamisen ja lukemisen kasvu on jatkuvaa.
Brittikuluttaja on kohtuullisen kriittinen palvelun tarjoajia kohtaan. Palveluitaan tarjoavalle ja markkinoivalle yritykselle kehityksellä on suuri rooli. Sivujen tulee olla hyvällä maulla tehdyt, tyylikkäästi ja ammattitaitoisesti. Palvelun tarjoajan tulee valita kohderyhmä tarkoin ja kiinnitää erityisesti huomiota kieliasuun.
Vuonna 2010 Suomessa vieraili 263 000 matkustajaa Iso-Britanniasta. Vapaa-ajanmatkalla oli 38 prosenttia. Lähes puolet Iso-Britanniasta saapuneista matkustajista yöpyi Suomessa yhdestä kolmeen yötä ja 35 prosenttia 4-14 yötä. Keskimäärin Suomessa viivyttiin 5,4 yötä. Hotellissa tai motellissa majoittui 65 prosenttia matkustajista.
Brittien vierailut ovat suuntautuneet yleisimmin Helsinkiin tai Lapin alueelle. Näin suosittelisinkin Giellajohkaa ainakin tutustumaan seuraaviin sivuihin:
Kalastus, Visit Finland Fishing, http://www.visitfinland.com/?s=fishing
Vaellus, Hiking in Finland, www.hikinginfinland.com
Vaellus, Virtual Tourist,

Kehitysideoita


Yrityksellä on internetsivut suomeksi, englanniksi, saksaksi, venäjäksi, viroksi, tanskaksi ja japaniksi. Onko näin monelle eri kielelle tarvetta ja miksi ruotsin kielisiä sivuja ei ole? Saksan kielisten sivujen etusivu tosin on suomeksi...
Hakukoneoptimointia tulisi tehostaa. Google haulla ei löytynyt yritystä ollenkaan. 
Yrityksen kannattaisi miettiä myös yhteistyötä paikallisten muiden yritysten kanssa sekä matkatoimistojen kanssa. 
Bloggaus on hyvin suosittua nykypäivänä ja bloggaajien kutsuminen Lapin sydämeen varmasti toisi yritykselle paljon hyvää markkinointia. 

Yrityksen sivuilla olisi hyvä kertoa miten heille pääsee. Kuinka pitkä matka on lentokentälle ja mitä kuljetusvaihtoehtoja on tarjolla. 
Lisätietoja tulisi antaa vaellus - ja kalastusmahdollisuuksista. Järjestääkö yritys opastettuja retkiä? Järjestääkö yritys ryhmille erilaisia paketteja? Kuinka monta henkilö mahtuu rantasaunaan ja miten sen voi varata?
Oma verkkokauppa tai ainakin varauskalenteri olisi erinomainen lisä sivuille. Tällä hetkellä kuluttajan on hyvin vaikea tietää onko vapaita majapaikkoja tarjolla kysyttynä aikana. Toki varauksen voi aina tehdä esimerkiksi Booking. comin kautta..
Yrityksen kannattaisi hinnoitella yöpyminen ajankohdan mukaan. Tarjoaako yritys ryhmille erikoishintoja? Entä miten majoitus onnistuu lasten kanssa? 



   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti