sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Markkinointisuunnitelman laatiminen - tehtävä 4

Markkinointisuunnitelman laatiminen ennen ja nyt


SOSTAC-malli


Sostac-malli on P R Smithin 1990-luvulla kehittämä malli, jota voidaan käyttää erilaisten suunnitelmien tekemisessä. Tälläisia suunnitelmia ovat mm markkinointisuunnitelma, markkinointiviestintäsuunnitelma, sosiaalisen median suunnitelma ja oma henkilökohtainen suunnitelma. 

Sostac-malli sisältää kuusi eri osaa, joihin sisältyy:

S = Situation Tämänhetkinen tilanne eli tilannekatsaus
O = Objectives Minne haluamme mennä?
S = Strategy  Miten pääsemme sinne?
T = Tactics Strategian yksityiskohdat
A = Action Miten toimimmme?
C = Control Uusi tilannekatsaus eli olemmeko saavuttaneet sen mihin pyrimme

Internetin aikakausi


Sostac-mallia voi yhtä hyvin hyödyntää nykypäivänäkin kuin aikana ennen internetiä. 

Markkinointisuunnitelman voi pilkkoa moneen eri osaan kohderyhmästä ja halutusta markkinointitavasta riippuen.
Yrityksen tulee asettaa tavoite siitä millaisia tuloksia missä ajassa yritys haluaa saavuttaa. Mitä markkinointikanavia yritys haluaa käyttää? Mitkä ovat kohderyhmät? Mitkä ovat yrityksen tavoitteet?
Kun markkinointisuunnitelman tavoite on tiedossa, voidaan miettiä strategiaa ja sen yksityiskohtia. Tämän jälkeen on aika tarttua toimeen.
Aiemmin päätetyn ajanjakson jälkeen on aika tarkastella tehtyä ja käydä läpi tulokset sekä ajatella jatkoa.


Oma pohdinta


Mikäli jokin osa-alue ei toimi, nykypäivänä on helppo hioa ja kehittää uusia tapoja nopeasti. Jos yritys esimerkiksi suuntaa jonkin kampanjan vaikkapa Facebookiin, myyntiä ja palautetta on nopea seurata. Mikäli kampanjassa sattuisi olemaan virhe, sen pääsee myös nykypäivänä helpommin korjaamaan tai tuotetta täsmentämään.

Kun verrataan markkinointisuunnitelman tekemistä internetin aikakautena perinteisen markkinointisuunnitelman tekoon, voidaan huomata että nykypäivänä asioita ajatellaan syvemmin ja monipuolisemmin sekä kaikkeen voi vaikuttaa paljon nopeammin.

Sähköinen markkinointi on myös huomattavasti edullisempaa kuin esimerkiksi sanomalehteen laitettava ilmoitus. Monilla eri sähköisillä kanavilla markkinointi ei maksa mitään.


Lähteenä käytin kirjaa P R Smith & Ze Zook: Marketing Communications, Intergrating offline and online with social media. 5th Edition, 2011.

1 kommentti: