Matkailijasta markkinoija Martin Schobertin sanoin
Tutustuin sosiaalista mediaa käsittelevään artikkeliin, joka on julkaistu MEK:n asiakaslehdessä, Matkailusilmässä numerossa 2/2010. Lehden pääset lukemaan tämän linkin kautta.
Artikkelissä haastateltiin sosiaalisen median
asiantuntijaa, itävaltalaista Martin Schobertia, joka on vastannut Itävallan matkailun
edistämiskeskuksen verkkostrategiasta ja on erikoistunut sosiaalisen median hyödyntämiseen aluetason markkinoinnissa.
Lähtökohdat
Riippumatta mistä sosiaalisen median kanavasta tai työkalusta on kyse, lähtökohtaisesti tulee olla aktiivinen asiakaskontaktissa. Kun asiakas löytää yrityksen internetistä, ja ottaa siihen yhteyttä asiakkaan tulee pystyä tuntemaan, että yritys on kiinnostunut hänestä kuuntelemalla ja keskustelemalla, auttamalla esimerkiksi matkakohteen valinnassa ja
tekemällä lisämyyntiä. Mitä kattavammin asiakasta pystyy auttamaan, sitä todennäköisimmin hänestä saa asiakkaan.
Yritys sosiaalisessa mediassa
Erilaisten sosiaalisen median työkalujen avulla yritys pääsee helposti itse seuraamaan mitä heistä puhutaan. Yrityksen tulee uskaltaa mennä keskusteluihin mukaan ja kiittää hyvästä palautteesta. Reklamaatiotapauksissa asiakkaaseen tulee ottaa henkilökohtaisesti yhteyttä,
eikä lähteä käsittelemään yksityishenkilön tapausta julkisesti.
Tuotteistaminen ja kohderyhmät
Ennen kuin päätetään mitä sosiaalisen median työkaluja halutaan käyttää, tulee yrityksen miettiä tuotetta asiakkaan eli kohderyhmän näkökulmasta. Mitä haluat tuotteella myydä? Mikä tekee tuotteestasi ainutlaatuisen? Mikä tekee kokemuksesta unohtumattoman? Kohderyhmiä voi olla useita ja ne kannattaa kirjoittaa auki. Tällöin ymmärtää paremmin millainen asiakas on kyseessä niin arvomaailmalta, elämäntyyliltä ja ostokäyttäytymiseltä ja näin ollen on helpompi tarjota hänelle oikeanlaista tuotetta.
Suunnitelmista tuloksiin
Kun suunnitelmat niin tuotteistamisen kuin kohderyhmän kohdalta on tehty, päästään miettimään sosiaalisen median työkaluja. Schobert painottaa keskittymään asiakkaaseen ja kiinnostavaan sisältöön, ei teknologiaan. Asiakkaiden kansainvälisyys ja eri kielet tulee ottaa huomioon ja käyttää sivuston kieltä.
Kaikkiin sosiaalisen median kanaviin ei kannata liittyä vaan keskittyä niihin mitkä on itse havainnut hyviksi. Myöhemmin voi aina laajentaa. Schobertin ohjeen mukaan paras tapa valloittaa sosiaalinen media on tavoitteellisuudella.
Oma pohdinta
Schobertilla on paljon hyviä ajatuksia ja oikea tapa toimia. Artikkelista kuitenkin huomaa, että se on jo useamman vuoden vanha (2010). Nykypäivänä yritykset ovat omistautuneimpia sosiaaliselle medialle kuin artikkelin julkaisun aikana. Varmasti yritykset liittyvät sosiaaliseen mediaan yhä työkalu kerrallaan, mutta nykypäivänä on normaalia löytää yritys kaikista suurimmista sosiaalisen median työkaluista ja yhä useammista yrityksestä löytää useita sosiaalisen median parissa työskentelevä henkilö (ns. Some-tiimi).
Mielenkiintoisia ajatuksia. Schobert neuvoo keskittymään asiakkaaseen, hyvä muistaa kaikkien työkalujen ja tekniikan ympäröimänä.
VastaaPoistaEipä tuo nyt ihan tieteellisestä artikkelista käy, mutta menköön. Martin on muuten #somet14 seminaarissa paneelissa huhtikuussa täällä Rovaniemellä.
VastaaPoista