Responsiiviset mobiilisivut
Nykypäivänä on suuri etu mikäli yrityksellä on käytössä responsiiviset mobiilisivut.
Yritys voi luoda oman mobiilisivuston, jossa on erilainen rakenne ja sisältö kuin tavallisilla verkkosivuilla tai käyttää tavallisia verkkosivujaan responsoivasti niin että kun sivut avataan mobiililaitteella sivut muotoutuvat mobiililaitteelle sopiviksi ja kokoisiksi. Tällöin sivuja ei tarvitse zoomata vaan teksti avatuu suoraan laitteelle sopivaksi.
Esimerkki Apollomatkat
Matkanjärjestäjä Apollomatkat on luonut oman mobiilisivuston. IPhonella sivulle mentäessä avautuu selkeästi hakupalvelu (suurennuslasi), matkahaku, sen jälkeen vaihtuvat bannerit, äkkilähdöt, kohde-esittelyjä, erilaisia alennuksia, yrityksen yhteystiedot sekä paljon muuta matkaan liittyvää tietoa. Sivuilta pääsee etenemään myös muihin heidän käyttämiin sosiaalisen median työkaluihin (Facebook, Instagram, Pinterest, Youtube ja Twitter).
Mobiilisovellus vs. responsiiviset mobiilisivut
Mikäli käytetään responsiivistä toteutusta, saadaan varmistettua sivuston ulkoasun toimivuus laitteesta riippumatta. Erillisellä mobiiliversiolla voidaan palvella yleisimpiä laitekokoja käyttävät selaajat. Tästä herääkin kysymys kumpi on sivusto on loppujen lopuksi kannattavampi? Mobiililaitteilla ostosten tekeminen yleistyy jatkuvasti ja on hyvin kuluttajaystävällistä. Mikäli yrityksellä on käytössä mobiiliversio, mutta asiakkaan mobiili ei sitä tue, tämä valitettavasti helposti vie kaupan sivu suun. Näin ollen yrityksen olisi järkevämpää panostaa responsiiviseen internetsivuun kuin mobiilisovellukseen.
Näin minä itsekin yleensä suosittelen.
VastaaPoista