torstai 13. helmikuuta 2014

Liidien tehokas hankinta -tehtävä 6

Liidien tehokas hankinta

Mikä liidi on?


Liidi on potentiaalinen asiakas, jolla on jo olemassa jonkinlainen yhteys kyseisen yrityksen palveluun tai tuotteeseen. Liidinä olet esimerkiksi vastannut kyseisen yrityksen tekemään nettikyselyyn. Liidi voi olla yksityishenkilö tai yritys.


Mihin liidiä tarvitaan?


Yrityksen tarkoitus on saada mahdollinen ostaja eli liidi kiinnostumaan kyseisestä yrityksestä. Liidejä tarvitaan uusien asiakassuhteiden ja sitä kautta uusien kauppojen syntymiseen. 

Miten liidi luokitellaan?


- Työnhakija, joka jakaa paljon tietoa itsestään lähettämällä työhakemuksen kyseiseen yritykseen. Työhakemuksella henkilö osoittaa olevansa kiinnostunut työskentelystä kyseisessä yrityksessä.

- Kuponki, eli henkilö on osallistunut esimerkiksi nettiarvontaan. Henkilö on antanut nimensä ja sähköpostiosoitteen yritykselle.

- Sisältö eli henkilö on mahdollisesti kiinnostunut yrityksestä, mutta siitä ei ole varmuutta. Tällöin yrityksen tulee yrittää saada lisää tietoa liidistä ja sitä kautta ymmärtää onko kyseessä potentiaalinen uusi asiakas vai ei.

Miten liidi hankitaan?


Lead generationilla hankitaan liidejä. Liidejä voi hankkia landing pagella, erilaisilla kyselyillä ja arvontalomakkeilla sekä erilaisilla tarjouksilla. 
Liidissä kannattaa kysyä mahdollisimman monia asioita, jotta liidi olisi mahdollisimman monipuolisesti käytettävä. 
Liidissä kannattaa kysyä: etu - ja sukunimi, sähköpostiosoite, yrityksen nimi, titteli, puhelinnumero ja kiinnostuksen kohde.
Kun liidi on antanut tietonsa, kannattaa ryhtyä toimeen. Liidiin kannattaa ottaa mahdollisimman pikaisesti yhteys, jolloin myös liidin kiinnostus kyseistä yritystä kohtaan on vielä tuore. 

Kotitehtävässä on käytetty Anum Hussainin kirjoittamaa artikkelia 
A Beginner's Guide to Inbound Lead Generation, johon pääsee tätä linkkiä klikkaamalla. 

 




2 kommenttia:

  1. Miten hyödyntäisit näitä ajatuksia omassa yrityksessäsi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lisäämällä arvontoihin osallistuvat henkilöt uutiskirjeen tilaajiksi, mikäli näin sallivat.
      Avoimen hakemuksen lähettävät tulee ottaa rekrytoinnissa huomioon (toivon, että yrityksen HR-osasto näin tekeekin).

      Poista