tiistai 4. helmikuuta 2014

Kävijäseuranta -tehtävä 9


Tässä tehtävässä tutustuin opettajan antaman raportin kävijäseurantaan.
Raportista ei käy ilmi kenen tai minkä yrityksen kävijäseurannasta on kyse.


Sivuston kävijämäärä

Sivuston kävijämäärästä noin 90 % on uusia kävijöitä ja vakituisia kävijöitä vain noin 10 % verran. Sivustolla kävijöistä 77 % käyvät ainoastaan yhdellä sivulla ennen sivustolta poistumistaan. Tälle syynä on monesti sivuston ulkoasu tai virheellinen hakukoneoptimointi.

Hakukoneoptimoinnin avulla kävijämäärään voitaisiin vaikuttaa. Sitä kautta saataisiin myös vakituisten kävijöiden määrää nostettua. Hakukoneeseen tulisi määritellä houkuttelevasti sivustoa kuvaavia avainsanoja, joiden avulla kävijä löytää paremmin sivustolle. Sivu sijoittuu paremmin hakusanalla, jos koko sivuston aihepiiri liittyy hakusanaan.


Sivustolla vierailun kesto

Sivustolla kävijät lukevat keskimäärin 1,5 sivua ja vierailu kestää vain noin 1,5 minuuttia. Tämä ei vastaa lainkaan sivustolle asetettuja tavoitteita. Kävijä pitäisi saada pysymään sivustolla mahdollisimman pitkään. 
On tärkeää muotoilla ja jäsennellä tekstit helposti luettaviksi ja silmäiltäviksi. Tieto ei saa myöskään olla liian monen klikkauksen päässä tai muuten hankalasti löydettävissä. Sivuston tulisi siis olla mahdollisimman johdonmukaisesti laadittu ja luonnollisesti vastata hakukoneen hakutulosta, eli tähänkin asiaan vaikuttaa onnistunut hakukoneoptimointi.


Sivustojen mainonta

Sivustojen mainontaan ei käytetä ollenkaan sähköistä uutiskirjettä. Kävijöille voisi lähettää uutiskirjeen, jossa kerrotaan sivuston tarjoamista palveluista, tuotteista, uutuuksista ja mahdollisista uutisista ja kehityksestä. Sivustolle voisi myös lisätä uutiskirjeen tilaamisen mahdollisuuden. Mikäli uutiskirjemainonta ei tuottaisi haluttua tulosta, voi uutiskirjerekisterin ostamiseen turvautua ja hankkia sillä keinoin lisää kävijöitä tai vaikkapa järjestää erilaisia kilpailuja.


5 kommenttia:

  1. Mietin itsekin opettajan raportin tutkimista, mutta päätin kuitenkin käyttää omaan työhöni liittyvää raporttia kun minua jäi häiritsemään minkälaisen yrityksen kävijäseurannasta oli oikein kyse. Toisaalta sillä ei ollut tässä tapauksessa suurtakaan merkitystä, mutta ehkä olisit saanut avattua raporttia hieman laajemmin jos olisit tiennyt enemmän sivuston taustoista. Olit hienosti kiinnittänyt huomioita, että sähköistä uutiskirjettä ei käytetä juurikaan ja se olisi nyt kehittämisen paikka kyseisellä sivustolla. Myös sivustolta helposti löytyvä uutikirjeen tilaus voisi tosiaan tuoda uusia asiakkaita sivuille. Pohditko yhtään kävijöiden laitekäyttäytymistä ? Mobiilikäyttäjien osuus oli minimaallinen kaikista kävijöistä eikä tablet-käyttäjätkään juurikaan eksyneet kyseiselle sivustolle ? Ettei kyse vaan ole kuuluisan responsiivisuuden puutteesta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin myös kävijöiden laitekäyttäytymistä, mutta pidin kuitenkin uutiskirjettä tärkeämpänä tässä Top 3:ssa. Paljon pientä ja suurempaakin kehitettävää raportin kautta toki löytyy.

      Poista
  2. Uutiskirje oli hyvä huomio, samaa mieltä Petran kanssa. Mäkin jäin miettimään, miksi niin moni tuli hakukoneiden kautta, muualta ei liikennettä ollut lähes ollenkaan. Mä jäin ihmettelemään, miksi tuo sivuilla oloaika (1:22 min) oli niinkin pitkä, vaikka poistumisprosentti oli niin suuri.

    VastaaPoista
  3. Mistä arvelit, että ei ole käytössä uutiskirjettä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkäpä yrityksessä ei ole vielä ajateltu erilaisen markkinoinnin tärkeyttä.

      Poista